Thursday 11 May 2017

En 4+ för att stilla abstinensen

Det är nästan 2 veckor sen jag var ute. Det har varit två rätt så jobbiga veckor, fiskemässigt sett. Har jag inte jobbat så har fiskedagen blåst bort, så man har ju verkligen lidit av fiskeabstinensbesvär. Igår kunde jag så äntligen få komma ut under några timmar. Vädret var allt annat än toppen, gråa och fuktmättade moln täckte nämligen himmelen och det blåste sydost. Inte mig emot egentligen då det gråtrista vädret borde åtminstone hålla tillbaka näbbgäddorna - något som också hände. Visst, man kände då och då de långsmala rackarna nyfiket undersöka wobblern men de högg åtminstone inte. Nä, vad som däremot högg och dessutom som första fisk var en bamsing till öring. En fisk som tog wobblern bara några meter ifrån mig och som for direkt iväg på en ursinnig rusning på 60-70 meter. Ja, jädrans vad fisken drog lina - något som fick wow känslan att omgående infinna sig och benen att skaka en aning. Efter att ha tjurat ett tag drog den ut igen, hoppade och landade med ett rejält duns i vattnet.

Gårdagens sista tjockis
Yep, det var ett duns och inte ett fjuttigt plask den åstadkom. Fisken var stor med andra ord, och det tog väl sisådär 10 minuter innan fisken gav sig och jag kunde håva en blänkare på 70 cm och 4130 gram. Förbannat härligt var bara ordet, speciellt då man efter ett långt uppehåll får på en sådan som första fisk. Det blev inte fler fiskar på den platsen, mest på grund av att den östliga vinden tilltog rejält och började dra med sig en massa gojs i vattnet. Tanken var väl egentligen att packa samman men då det såg bra ut vid hemmarevet bestämde jag mig för ytterligare några kast. Jag får väl säga att det också gick bra då två rejäla tjockisar kring måttet behagade att fullända gårdagen...och jo förresten, jag var också ute idag med Anders.
Det är dock en dag jag inte komma att lägga på fiskeminnet då fisken antingen var som bortblåst eller var helt ointresserade av att hugga. Jag blev dessutom av med min håv (igen!!!) samt kastade bort en OLR. Visst, det var självklart en trevlig heldag på kusten tillsammans med Anders men vad avser själva fisket så lägger jag den upplevelsen i de bortglömda fiskedagarnas dagbok..


1 comment: