Friday 12 February 2016

Trenden bryts..

Efter ett par bomturer tyckte jag det var dags att ändra på det facit. Senast igår var jag ute med kajaken, då vädret lugnat ner sig betydligt. Otroligt skönt att komma ut, paddla och få bränna lite kalorier. Självklart passade jag även på att fiska dock med uselt resultat, visst det var lite väl stilla, men vattnet var trots det fortfarande lätt färgat av senaste tidens blåsande.












Hur som helst, syftet igår var primärt att få komma ut och få röra på paddelmusklerna, idag däremot rörde det sig om att använda fiskemusklerna och därmed få vända trenden med bomturerna. Nu är det förvisso februari och det är väl egentligen inte så konstigt att fisket är trögt men 3 turer utan fisk är lite för mycket för att jag skall kunna sova gott om natten ;-).


Det gällde dock att fundera på vilka rev som fiskade bra vid de rådande västliga vindar, jag ville självklart ha lite rörelse och inte allt för klart i vattnet och då jag endast kunde vara ute några timmar ville jag inte köra allt för långt. Av de två platser jag tänkt på valde jag det närmsta först och det såg också ut som ett bra val om man bortser från alla tiotals svanar som tagit platsen i besittning. Stolta och majestätiska låg dem och gungade i vattnet, inte ont anandes om vad jag hade i tankarna. Visst är dem vackra att titta på men det är definitivt inga fåglar man skojar med, tvärtom. Jag var dock bestämd i mitt syfte och inga svanar skulle stoppa mig idag, så motvilligt och fräsandes flyttade dem på sig både till vänster och höger om mig.

Det var också i rännan som bildats av svanarna som hugget kom efter några kast, en blank filur på ca 45cm, och därmed hade den negativa trenden brutits hyfsat snabbt, skönt!! Efter ytterligare några kast hade jag bud på en rackare till med den blev tyvärr inte hängandes. Det fanns helt klart fisk inne, bland alla svanar, och dessutom huggvilliga. Det hade kunnat bli hur kul som helst, om det inte hade varit för dessa förbannade svanar som bestämt sig för att invadera platsen igen. Jag fick slutligen ge mig, jag ville heller inte riskera att sätta kroken i fötterna på en svan så nu blev det jag som motvilligt fick röra på mig. Nåväl, jag hade den andraplatsen att köra till och som dessutom låg alldeles i närheten.

Från vägen kunde jag dock konstatera att även den platsen var invaderad, dock av tvåbenta varelser utan vingar, så jag körde vidare en bit österut bara för att inse att vattnet där var alldeles för stilla och därmed spritklart.
Jag hade kunnat köra vidare men jag valde att sätta mig på en sten och istället njuta av de solstrålar som stundtals kämpade sig igenom molntäcket. Det är februari men det kändes som om våren gjorde intrång, åtminstone under en kort stund i alla fall, för när solstrålarna försvann igen så kändes det som om solen gett upp för den här gången och därmed jag också. Men trenden bröts i alla fall...

No comments:

Post a Comment