Sunday 4 February 2018

Några småttingar och lite sol

Sent omsider verkar vintern ha kommit. Snön som fallit under natten ligger kvar och barnen får under morgonen bråttom att ta fram pulkorna. Jag däremot har andra planer. Temperaturen kommer att hålla sig strax över nollan och det kommer dessutom, enligt prognosen, att spricka upp under eftermiddagen. Jag drar därför ut för att, efter ett långt uppehåll, äntligen få svinga på klingan igen.Väl framme finner jag ypperliga förhållanden med svagt färgat vatten och vågor som skapar fin rörelse i vattnet.
Några sångsvanar finner min plötsliga närvaro allt för intimiderande och lyfter iväg strax innan jag skickar iväg mitt första kast. Det dröjer inte särskilt länge förrän det suger till i linan och jag krokar dagens första fisk. En livlig och hoppglad krabat som efter en kort men ettrig fight får friheten åter. En god start som stunden senare blir bättre då ytterligare en fisk finner min Polar Magnus allt för inbjudande för att avvisas. Fisken är något större och minst lika livlig men lyckas vid en av luftsprången bli av med kroken. Lite försmädligt att tappa, men dock härligt att få finna huggvillig fisk utan att anstränga sig allt för mycket.

Det dröjer inte länge förrän ytterligare en liten krabat hugger. Lika sprallig och hoppglad som den förra, vad annars. Sådana är dem, de små rackarna.
Anders dyker upp strax innan molnen spricker upp. En väl efterlängtad sol får chansen att äntligen få värma ens kropp och själ. Ja, attans vad det är otroligt vad lite solstrålar kan göra med ens energidepåer. Vi går ut tillsammans men sprider ut oss allt efterhand som tiden går. Jag har en hyfsad fin följare som dock väljer att inte hugga. I den sköna eftermiddagssolen rinner tiden allt för fort iväg och jag måste till slut tacka för mig då andra åtagande står på tur. Anders har vid det laget begett sig långt österut, i det eviga sökandet efter fisk, och förvandlats till en liten figur i fjäŕran. Jag sätter mig ned på en trädstubbe för att få ytterligare några minuters sol. Jag drar ut på det en stund till..det är ju så härligt med sol..allt för härligt.

No comments:

Post a Comment