Monday 7 March 2022

Tillbaks till verkligheten

Efter lördagens havsöringsbonanza var lusten att köra tillbaks till samma rev enormt stor men avståndet och inte minst dagens bensinpris avskräckte mig och Anders igår. Dessutom var vi både nyfikna och sugna på att se om sydkusten också vaknat till liv. Det blåste en kall nordvästlig vind men solen värmde åtminstone så vi trodde på det, även om vi kände på oss att det skulle bli en omöjlighet att nå upp till lördagens nivå såklart. 

Fågelsången fyllde luften när vi gick ur bilen och begav oss ned till vattnet för att ta våra första kast. Till skillnad från i lördags då vi hade kontakt med fisk redan i första kast dröjde det igår någon timme innan Anders krokade dagens första fisk. Ja, det var trögt och inte minst så kändes det ibland frustrerande efter ha haft så fantastiskt fiske dagen innan. Det gick så långt att vi till och med skojade om att lägga ner fisket och börja med golf. Det är dock i början av mars och det fiske vi hade igår tillhör istället mer det normala. Solen värmde gott dock och vi fick fisk också, speciellt i slutet av fiskedagen då några öringar behagade att hugga. Av de 3 fiskar jag fick igår var dessutom en av dem en stor och ovanligt tjock blankbesa, men en besa dock. Den låg väl kring de fyra kilona och var fylld med energi för den gav mig en rejäl fight med några hopp och ett par goda rusningar. Det blev till slut en god dag med totalt 8 landade fiskar tillsammans. Solen kommer nu enligt prognosen att lysa några dagar och jag kommer därför att försöka ta ledigt någon dag. Hoppas det blir av..

Gårdagens stora blankbesa. En riktig fighter.


1 comment:

  1. Hej! Läste om de 29 landade, låter nästan som sillfiske på sundet, grattis! Läser din blogg, ofta med nöje, även om du får betydligt mer fisk än jag... (fiskar mest på Bjärehalvön där jag bor). Nu har jag fått med mina gubbkompisar på en havsöringhelg på Sydkusten dår jag inte fiskat så mycket tidigare, det tydligaste minnet från senste turen dit var problemet att hitta lämpliga parkeringsplatser längs kustvägen. Vi utgår från Falsterbo och ska fiska oss österut är tanken. Då det givetvis är omöjligt att fråga om fiskeplatser tänkte jag höra om du kan tipsa om lämpliga parkeringsplatser på sydkusten, från Falsterbo och österut. Givetvis kan jag tipsa dig om fina "parkeringsplatser" på Bjärehalvön men omnejd om du fiskar där någon gång. Skitfiske! /Jonas Ardö (jonas.ardo@gmail.com)

    ReplyDelete