Saturday 9 July 2022

Sommarfisket är igång, åtminstone för Hashim

Vetefälten böljade fram och tillbaka i den friska vinden när jag körde längs kustvägen. Ja, det blåste friskt och det var inte vilken vind som helst. Nä, det blåste nämligen nordväst och det, tillsammans med att semestern har startat, skulle firas med en tur på kusten. Väl framme i vattnet kunde jag konstatera att nordvästan gjort sitt jobb då jag uppmätte vattentemperaturen till 13 grader. Nu återstod det att se om öringen också firade den lägre temperaturen med att både finnas på plats och vara på hugget. 

Hashim med sin första fisk

Med vinden i ryggen blev kasten olympiskt långa men fisken verkade inte vara på plats, åtminstone inte på det revet jag stod på. Efter en halvtimme mötte Hashim upp och vi gav revet intill en rejäl genomgång, något som resulterade i endast en liten blänkare för min del. Vi bestämde oss därför för att byta plats och det är väl något som åtminstone Hashim inte skulle ångra. Nä, han var verkligen på hugget och hittade verkligen dagens melodi vad avser att kroka fina fiskar. Han fick nämligen inom loppet av några kast 2 riktigt fina sommaröringar på dryga 3 kilo.

Hashim med sin andra fisk

Japp, han hittade verkligen dagens melodi då han även fick några mindre krabater. Jag däremot kämpade febrilt med att finna den rätta melodin, dock förgäves. När solen väl försvann och mörkret började lägga sig över vattnet kunde jag bara konstatera att jag fått storstryk av den gode Hashim. Nordvästvinden kommer dock att hålla i sig ett tag till så nog kommer jag att dra ut snart igen och då förhoppningsvis så ler lyckan mot mig..

No comments:

Post a Comment