Wednesday 13 July 2022

Sökandet efter de stora fiskarna, del 1

Man är nog lite galen när man är en havsöringsfiskare, åtminstone är det nog vad min fru tycker om mig. Jag menar, hur många åker ut en kväll för att fiska och sedan sover i bilen för att också ta det tidiga morgonfisket? Ja, jag får ansluta mig till den skaran galna människor för det var det jag gjorde igår kväll. Sedan jag var och fiskade med Hashim har jag varit ute varje kväll och haft riktigt bra fiske, med en hel del landade öringar. Dock har det varit fisk som legat kring 40 centimeter, så inga stora fiskar att tala om. Jag ville gärna ändra på det och lägga ner ännu mer tid på att försöka hitta de lite större fiskarna, speciellt när vattentemperaturen fortfarande är lågt för årstiden (tacka nordvästvinden för det). 

Jag bestämde mig därför att köra både en kvällspass och sedan ett tidigt morgonpass. Kvällspasset gjordes tillsammans med Stefan och resulterade i, min vana trogen, några småttingar till. Jag hoppades därför, när jag gick och la mig i bilen, att det tidiga morgonfisket skulle lossna vad avser större fisk. Redan vid 04 tiden och med det första dunkla ljuset stod jag på det första revet. Återigen var det fisk på plats i det 11 gradiga vattnet, men naturligtvis var det bara små krabater som ville leka. Ja jag vet, man skall inte klaga när fisk hugger men jag var ju ute efter större fisk. Därför tröttnade jag efter att ha fått 5 småttingar och bestämde mig för att söka vidare i annat vatten. 

Ute i det tidiga morgonljuset

På det nya revet var det inte särskilt mycket aktivitet även om jag kom en liten bit på vägen i mitt sökande efter större fisk. Jag fick nämligen en öring som åtminstone låg på måttet men mer än så kom jag inte på det revet. Jag rullade därför vidare och provade ett rev jag inte varit på länge. Även här låg vattentemperaturen på fantastiska 11 grader. Jag trodde verkligen på det och jag gav det väl 1.5 timme till. Det resulterade förvisso i 2 blanka riddare men de var långt ifrån vad jag hoppades efter. Nä, trött och sliten efter nästan en sömnlös natt i bilen tyckte jag det var dags att runda av. Det är verkligen skönt att fiska tidigt på morgonen, inte minst för att man är helt ensam på kusten men natten var hård så det lär nog dröja innan jag gör samma sak om igen. 

No comments:

Post a Comment