Monday 19 February 2024

Bonanzafiske i februari

Det är inte ofta man får uppleva rena vårfisket i februari. Nä, det händer sällan men idag hade man turen att träffa på rejäla mängder med huggvillig fisk. Hashim och jag tog nämligen en eftermiddagsrunda på kusten och efter att ha letat länge efter fiskbart vatten hamnade vi på ett rev som, inte bara hade hyfsat klart vatten, det kokade även av fisk. Redan i andra kast hade jag krokat en öring och vad som utspelade sig därefter lär jag minnas för evigt. 

Dagens största

Under de få timmar jag var ute lyckades jag landa 14-15 öringar i diverse storlek och kondition. Jag tappade även några stycken samt hade mängder med följare. Det var helt galet med andra ord. Största landade öringen låg väl kring de 3 kilona men jag tappade en ännu större fisk som tyvärr lossnade vid ett av de flertal hopp den gjorde. Jag vet faktiskt inte hur många Hashim lyckades landa men det var säkert något i stil med vad jag själv lyckades med. Tyvärr var jag tvungen att lämna festen lite väl tidigt men familjära åtagande låg också på schemat. 


 Ja, det var onekligen svårt att lämna revet i den extas liknande tillstånd jag befann mig i. Inte minst för att det lär dröja länge innan man upplever ett sådant fiske i februari. Hashim som stannade kvar till skymningen kunde sedan rapportera om aktiv fisk ända tills slutet. Helt magiskt helt enkelt, helt magiskt.. 

No comments:

Post a Comment