Saturday 27 April 2024

En underbar dag i solen

Dimman låg tätt över Söderslätt när jag lämnade hemmet tidigt i morse. Det var dessutom knappa 3 grader i luften trots att vi snart befinner oss i maj. Fåglarna verkade dock inte bry sig om varken dimman eller den kylslagna morgonen för jag välkomnades ändå av idel fågelsång, både när jag lämnade hemmet och när jag kom fram till fiskeplatsen. Det rådde i princip stiltje när jag tog de första stegen ut i vattnet och började kasta ut över revet. Förhållandena var väl inte direkt optimala med den stillheten som rådde men vattnet var åtminstone hyfsat klart, inte minst en bit längre ut. 

Jag hade inte tagit många kast förrän den första av flera följare gav sig till känna. Jo då, det fanns en hel del fisk på plats men dem verkade mest vara nyfikna vilket var aningen frustrerande. Efter 6-7 följare hade jag fått nog och bytte därför till en annan genomlöpare i kopparfärg. Nu vet jag inte om det var bytet av genomlöparen, färgen på den eller att solen plötsligen bröt fram som gjorde det men redan på andra kastet efter bytet så högg en rejäl blankbesa. Ja, nåt var det i alla fall för efter den blankbesan så landade jag ytterligare 4 öringar och tappade en. Ibland är det rejält märkligt och märkligt var också att fisken, som på befallning, plötsligt försvann. Inga hugg, pet eller följare. Dem var helt enkelt borta så efter ett tag drog jag vidare.

Att jag drog vidare hade dock ingen betydelse för resten av dagen kan sammanfattas som dött vad avser fisket. Dött trots att vinden tog i och det blev bra rörelse i vattnet. Jo visst, det var ostanvind förvisso men man tycker att nån öring borde ha gett sig till känna. Speciellt när jag dessutom såg årets första stim av tobis stryka förbi vid ett av reven. Nä, det var inte tillstymmelse till öringar i vattnet och då besöktes ändå ett flertal lokaler. Det blev därför istället en hel del snack med både Anders och Urban. Det var ju, trots det tröga eftermiddagsfisket, en alldeles underbar dag i solen och kanske bäst av allt - fortfarande inga näbbisar på sydkusten.



No comments:

Post a Comment