Wednesday 25 January 2017

Med Grå Frede i solen

Efter några bomturer hittade jag äntligen fisken.
Det har minst sagt varit trögt och därmed inte särskilt uppiggande under de sista turerna. Vädret har inte heller bidragit på ett positivt sätt - grått, trist och endast ett par plusgrader är ju inte mycket att hurra över. Det började också på samma manér när jag steg upp i morse dock med skillnaden att väderprognosen talade för lite solchans under eftermiddagen, så jag samlade mod och drog ut nu när jag hade en ledig dag. Tanken idag var att rigga för Bombarda - väldigt sällan det händer men då det trillat in en del rapporter om fångad fisk på fluga och jag bommat vid några tillfällen så kändes det som ett naturligt val. Valet av fluga föll på en Grå Frede (knuten av min gode vän Erik). Inte för att jag har så mycket mer att välja på - Pattegrisen är det andra alternativet som ligger i min väldigt modesta flugask. Jag fick inte ångra det heller - Grå Frede stod nämligen väl emot pressen och klarade sig galant under hela dagen. Faktum är att redan tidigt under förmiddagen, då det fortfarande var gråtrist väder, visade Grå Frede prov på goda fiskfångande talanger då en liten blänkare tog den hårt och koncist. Det var dock efter lunchen och efter platsbyte som den gråe visade sina muskler på riktigt.
Dagens hjälte - Grå Frede
Molntäcket började då att luckras upp för att så småningom skingras helt och minsann - som en skänk från ovan dök solen fram med all sin kraft. Värmande och energigivande solstrålar började lysa upp kusten som på befallning väcktes till liv. Det dröjde nämligen inte länge förrän fisken gav sig in i leken med Grå Frede, som naturligtvis var med på noterna.
Under de 2 kommande timmarna hade jag några missade hugg, ett par tappade fiskar och 4 landade blänkare varav 2 låg kring måttet. Det hade säkert blivit fler om det inte vore för att föräldrarplikten kallade - barnen skulle hämtas på dagis respektive skola och jag hade dragit ut på det så mycket jag kunde. Motvilligt packade jag och en massakrerad Grå Frede samman och begav oss med raska steg till bilen. Ja, illa tilltygad var han efter att varit i käften på flera glupska öringar. Nu får han vila för alltid och jag, jag får vila tills nästa vecka då jobb väntar flera dagar framöver..

No comments:

Post a Comment