Sunday 7 January 2018

Sol, säl och så en snorklare!!

Ännu en stilla dag på sydkusten idag. Havet låg spegelblankt och solen lyste från ett fullständigt molnfri himmel. Molnfri himmel och svaga nordliga vindar innebär kyla och mycket riktigt låg frosten och täckte marken. Jag hade under dagen lekt med tanken att dra ut i hemma revet sista timmen innan solnedgången, något jag också gjorde. Det blev dock inte fiskat något och det berodde på att alla synliga stenar på revet täcktes av en eller flera sälar. Jag räknade till 28 stycken soltörstande sälar vilket fick mig genast att ge upp innan jag ens satt foten i vattnet. Helt galet och något av ett nytt rekord. Det blev inte fiskat men jag stannade ändå tills det att solen försvann bakom horisonten. Det var ju en otroligt skön eftermiddag och att sitta och beskåda det fågelliv som rådde runt omkring de sollapande sälarna var en fröjd för ögat. Att det inte blev något fiskande var kanske lika bra ändå, inte minst då jag plötsligt fick syn på något som liknade en snorkel!!. Jag blev fullständigt häpen då det mycket riktigt visade sig vara en snubbe som i full mundering snorklade runt i revet. Mycket har man sett men det här hade jag inte väntat mig och ännu mindre i början av januari. Bland alla sälar dessutom!! Kan inget annat än att ge en stor eloge till honom. Verkligen!! Efter ytterligare några minuter gick han upp vid ett av de intill liggande forten och jag kunde inte låta bli att tänka på om jag hade gått ut i revet och krokat en snorklande herre...helt galet..Något foto av snorklaren fick jag tyvärr inte (förstår fortfarande inte varför jag inte tog bild på det) men väl av de sollapande sälarna och det fantastiska fågelliv runtomkring hemma revet. Kusten är ju mycket mer än själva fisket..mycket mer..


No comments:

Post a Comment