Sunday 8 April 2018

Magert men skönt

Idag var dagen det skulle lossna. Solen lyste ifrån ett molnfritt himmel och vindarna var behagligt måttliga, om än från sydost. Från trädgården hördes det idel fågelsång anfört av förste tenor staren som, från äppelträdet, visade prov på hela sitt sångregister. Jag satte mig en stund i trädgården och andades in våren. Tankarna for onekligen iväg till dagens inplanerade fiske med Anders. Jag såg framför mig rena huggbonanzan där öringarna glatt firade vårens ankomst med att fullständigt löpa amok med våra drag.
Väl framme i vattnet steg förväntningarna ytterligare då jag uppmätte vattentemperaturen till hela 9 grader. Ja jädrans, vad det skulle fångas fisk idag...trodde vi. Nä, det blir oftast inte som man tror det skall bli. Idag var en sådan dag, igen..Efter flera timmars fiske kunde vi endast uppbringa varsin liten krabat. En minst sagt magert resultat med tanke på omständigheterna. Jag hade även ett hugg från en förmodad gädda som bet av fluorocarbontafsen och försvann med min genomlöpare. Surt, men en känd risk i de vatten vi befann oss i. Vi gav upp strax innan solen började dala mot horisonten. Solen ja, den var där i alla fall..hela dagen..skönt!

No comments:

Post a Comment