Thursday 19 March 2020

Ett par blänkare i vårväder

Jag tänkte inte låta dagen gå till spillo idag. Nä, det var vår i luften med uppemot 10 grader och strålande sol. I trädgården blommade påskliljorna och medan jag packade bilen såg jag årets första humla. Det var en riktig tjockis som surrade förbi i sin jakt på nektar. Jag var också ute på jakt idag, dock inte på nektar men väl efter tjocka och blanka öringar. Det rådde nämligen förträffliga förhållanden på sydkusten idag och jag förväntade mig helt klart en och en annan blank krabat.


Det var inte bara jag som njöt av vårvädret. Knölsvanar, grav och gräsänder samt strandskator flög ständigt förbi. Det enda jag väntade på var det förväntade hugget. Ett hugg som förvisso kom men som lät vänta på sig. Det var i alla fall ett härligt hugg av en fisk som låg på måttet och som gärna ville visa sina akrobatiska kunskaper. Detsamma gjorde dagens andra och sista fisk, även den på måttet. Yep, mer än så i fiskeväg blev det inte men vad gjorde det. Jag hade haft en alldeles fantastisk dag på kusten i sällskap med allehanda sjöfåglar. Väl hemkommen surrade ytterligare en humla förbi. Välkommen vår!



No comments:

Post a Comment