Monday 9 March 2020

Vårlikt fiske

Regnet började falla så smått när jag tog de första paddeltagen. Jag visste exakt vart jag skulle. Det var naturligtvis till samma plats där Anders och jag hade haft bra fiske i lördags. Det visade sig vara, återigen, ett bra fiskplatsval då det sa tvärstopp redan i tredje kast. Hugget kom så explosivt att spöet nästan rycktes ur handen på mig. Ut ur vattnet hoppade en öring på sisådär 3 kilo, vilket också visade sig bli dagens största fisk. Ursinniga rusningar följdes av galna slag i vattnet, allt för att försöka bli av med kroken. Ja jädrans, vilken fight fisken bjöd på trots att fisken var långt ifrån blank. Att regnet hade börjat falla kraftigt störde mig inte. Nä, solen skulle inte göra mig sällskap idag men vad gjorde det när fisken återigen var på plats och på hugget. Det högg nämligen med jämna mellanrum, något som påminde om vårfisket när det är som bäst.

Dagens kämpe trots ej blank.
Ja våren, den är här snart och som ett tydligt tecken på det så flög en flock tranor förbi mitt under drillningen av dagens tjockis. Det var en välmatad blänkare på dryga 2.5 kilo som också den bjöd på en härlig fight.
Regnet slutade till slut falla och jag fick så småningom sällskap av några kärlekskranka svanar som fick min uppmärksamhet, medan jag tog lunchpausen. Dem verkade extremt kära i varandra, om nu svanar kan bli det. Det var i alla fall ett fantastiskt skådespel dem bjöd på.


Det började spricka upp efter lunchen och med lite god vilja så slank en och annan solstråle igenom det allt tunnare molntäcket. Vad avser fisken så verkade dem inte bry sig om det var regn eller sol. Dem var där, fortfarande på hugget efter mitt intagna lunch. Det blev totalt 7 landade fiskar, varav alla utom den sista fisken var över måttet. Fler hade det nog kunnat bli om det inte vore för att jag vid 13.30 tiden var tvungen att tacka för mig då annat stod på schemat. Motvilligt började jag paddla tillbaka. Ovanför mig flög ytterligare en flock tranor förbi. Våren är här snart. Härligt..





1 comment: