Sunday 31 March 2024

Jakten på påsköringen III - Mission completed

Än en gång drog jag tidigt ut på kusten och än en gång möttes man av ett gråmulet väder. Vinden hade mojnat rejält jämfört med igår och dessutom bytt riktning till nord/nordväst. Det var med andra ord stilla i vattnet, lite väl stilla i mitt tycke men jag hoppades ändå på att jag skulle finna de blanka krabaterna. Igår blev det ju bom för min del så naturligtvis hoppades jag på revansch, inte minst fanns det ju en önskan om en stadig blänkare att med hem till påskmiddagen. Det hade jag lovat frugan och det var ett löfte jag ville hålla så klart. Jag hade klart för mig vart jag skulle och det var samma plats som igår för även om jag bommade så hade fisken funnits där då Johan lyckats landa en handfull öringar.


Till min förvåning var jag alldeles ensam på den kuststräcka jag befann mig på så med glada steg gick jag in i plurret. Jag började fiska av sträckan i västlig riktning och hade, precis som igår, några små kontakter i början men ingen regelrätt hugg. Jag fortsatte dock i min envishet att skicka iväg genomlöparen i det stilla havet. Efter någon timme och när jag väl började närma mig samma område där Johan landat sina öringar högg första fisken. Det var inte någon större öring men det höjde genast hoppet om att fler fiskar skulle finnas på plats. Jag blev därför stående på samma plats, något som visade sig vara rätt beslut. Jag landade nämligen ett par små blänkare till innan den fisk jag hoppats på slutligen högg. Det var långt ifrån en bjässe men jag kände genast att det var en fisk som kunde följa med hem, något som blev bekräftat när den bestämde sig för att visa sina luftakrobatiska talanger. Jo då, fisken var blank och vägde väl omkring 2.5 kilo så efter att ha håvat den gick jag så upp. Den efterlängtade påsköringen var landad och därmed var påskmiddagen räddad så jag åkte hem. Visst, jag hade kunnat fiska nån timme till men jag var nöjd. Alldeles utomordentligt nöjd..

No comments:

Post a Comment