Tuesday 14 February 2017

En försmak av våren.

Det blev en kall natt som väntat. Det har för övrigt varit kallt den senaste veckan, med snö som legat längre än man är van vid. Barnen har naturligtvis uppskattat det, jag däremot har gått och väntat på sol och plusgrader. Det skulle det bli idag, och jag hade dessutom ledigt så det var upplagt för en sväng längs kusten.
Kustbandet var fylld med gäss, änder, svanar och fiskmåsar av alla de slag. De, precis som jag, njöt till max av solen och de svaga västliga vindar som smekte vattenytan. Lite längre ut, på några stora stenar, sträckte några skarvar ut sina vingar. Det var lågt vatten, otroligt lågt och reven låg nästintill blottade för vinden.

Jag gick ut, betydligt längre ut än vad man brukar på dessa rev men inte mer än till att vattnet nådde strax över knäna. Jag ville starta fisket på grunt vatten, nu när solen låg på och förhoppningsvis värmde upp vattnet nån grad. Det hände dock inte så mycket den första timmen, i alla fall inte under vattenytan. Över densamma var det däremot ett ständigt myller bland alla fåglar.

Det var svanar som passerade flygandes förbi från både höger och vänster, gäss som jagade varandra och änder som lyfte och landade stup i ett. Det var minst sagt underhållande och i den alltmer värmande solen verkade det nästan som om våren hade kommit.
Efter lunchpausen begav jag mig på en kort promenad en bit österut. Det Slush Puppie till vatten som låg intill strandkanten när jag anlände på förmiddagen hade nu helt försvunnit. Härligt!! Ännu härligare var det när det högg i första kast. Det var en liten rackare som var ettrig som få men som fick ge sig till slut. Efter ett tiotal kast till så satt där ytterligare en fisk - en fisk som var lika ursinnig som den första med skillnaden dock att denna låg strax över måttet. Nu var det inte bara solen som värmde mig, även känslan att få drilla fisk hjälpte till.
2.7 kg och 61 cm
Det blev så småningom så pass varmt att dragkedjan på både vadarjackan och fleecen drogs ner en bit. Jag blev till och med så pass djärv att handskarna åkte av, i alla fall under en kort stund.
De åkte nämligen på igen efter platsbyte. Vinden låg på lite mer vilket definitivt inte gjorde något, snarare tvärtom. Jag hade cirka en timme kvar av fiske innan kidsen skulle hämtas, men det dröjde bara 10-15 minuter innan jag kände hur en fisk sög i sig den Polar Magnus som satt på tafsen. Den började under några sekunder slå vilt i uppe vid ytan, innan den for iväg på en hyfsad lång rusning. Åhh, vad det var gött att få höra bromsen slira!! Den gjorde ytterligare några korta men kvicka rusningar tätt intill mig, innan den fick återigen för sig att slå uppe vid ytan. Jag passade då på att håva den, ta upp den på land och förpassa den till de sälla fiskemarkerna. Jag gick inte ut på revet igen. Nä, jag var mer än nöjd. Nöjd med en dag som bjöd på värmande sol, rikt fågelliv och några fiskar som bonus. Väl hemma blommade dessutom vintergäcken. Våren närmar sig..härligt!!


No comments:

Post a Comment