Friday 24 February 2017

Kungligt gott!

Någon gång kring lunch satte jag mig i bilen och körde österut. Ett rejält snötäcke täckte den skånska slätten, ett snötäcke som under den obarmhärtiga solen skulle få svårt att ligga kvar. Det lovades nämligen 4-5 plusgrader och en vind som skulle vrida från nordlig till västlig. Från vägen kunde jag se att vattennivån stigit rejält från senaste tids låga nivåer. Det såg inte bra ut, för att inte säga för jävligt. Det såg nämligen ut som rena cafe latte, något som inte ändrades vart jag än körde österut. Det gick inte att fiska i sådana förhållanden så det var till att vända och vrida kosan mot väst och hoppas på bättre lycka. Det kändes aning försmädligt nu när vädret visade sig från sin bästa sida men lyckligtvis så skulle det bli bättre. Först på grund av åsynen av en kaxigt vakande ormvråk som var helt oberörd av att jag stannade bilen och tog några bilder. Sen för att jag hittade fiskbart vatten och slutligen för att jag lyckades lura en vacker blänkare på 2.3 kilo.

Det var en fisk som högg ganska så omgående, något som fick en att hoppas på en eventuell händelserik eftermiddag. Det blev det så inte. Det var inga fler öringar som ville vara med och leka i eftermiddagssolen - jag varken kände eller ens såg något efter den första fisken. Nä, det var väl en riktig revkung jag fick och som sådan smakade den också kungligt gott. Inte mycket som slår nyfångad havsöring som bara några timmar senare ugnsbakas med citron och persillade. Yepp, så nu sitter jag mätt och belåten..med aning varma kinder efter all sol idag..och skriver i sällskap av en vällagrad rom..on the rocks..härligt

No comments:

Post a Comment