Sunday 19 April 2020

Från Listerlandet till sydkusten

Fiskeäventyret denna helg började redan igår då Anders och jag tog kajakerna med oss tvärs igenom Skåne och upp till Listerlandet. En fantastiskt vacker kuststräcka där vi kombinerade fisket med grillade chorizo korvar. Grillade i ansiktet blev vi också för solen behagade att göra oss sällskap hela dagen. Vad som inte gjorde oss sällskap var fiskelyckan. Nä, inte ett nafs kände vi under hela dagen men vad gjorde det när vi kunde njuta av den vackra naturen istället.


Idag var det så tänkt med revansch. Vart någonstans om inte på sydkusten såklart. Jag åkte ut någon efter lunch, laddad med en termos kaffe och några hembakade kanelgifflar. På första tilltänkta platsen hände det som man önskar skall dröja så länge som möjligt, jo årets första landade horngädda. Som tur är blev det dagens enda exemplar för efter den så behagade endast öringar att hugga. Det började med en blankbesa på 60+ och slutade med att jag landade ytterligare sex blanka krabater under timmen innan solnedgång. En av de sista var en riktig tjockis på drygt 60 cm som gav mig en härlig fight. Jo då, det kokade av fisk under sista timmen och det kändes som att det kunde kliva på en rejäl fisk närsomhelst. Det gjorde det dock inte, i alla fall inte idag, men revansch från igår fick jag, med råge..


No comments:

Post a Comment