Friday 17 April 2020

Härlig vårdag

Solen hade varit uppe ett tag när jag följde barnen till skolbussen. Jodå, återigen vaknade Söderslätt till en molnfri himmel. På äppelträdet satt en stare och gick igenom hela sitt sångregister medan några rödhakar förföljde varandra i avenbokshäcken. En bit ut på åkern iakttog en fasan noggrant varje steg jag tog men jag lyckades ändå få ett foto på den med zoomen innan den fick nog av mig och lyfte iväg. Ja, jag kunde egentligen bara ha satt mig i trädgården och njutit av fågellivet men jag visste vad jag ville och det var naturligtvis att åka ut till kusten.


Östersjön glittrade vackert i solen samtidigt som en behaglig bris smekte kusten. Jag kunde verkligen känna hur solen värmde mina kinder medan jag jämt och ständigt kastade ut en OLR kutling. Det var dock inte bara jag som var ute på äventyr en sådan härlig vårdag. Enstaka människor var nämligen också ute på promenad längs stranden, förmodligen njöt dem lika mycket som jag. Vattnet hade jag dock alldeles för mig själv och ensam därute skulle jag förbli under de 3 timmar jag var ute. Fisket då? Jo då, det blev utdelning idag också med tre stycken landade öringar, varav två låg på måttet. Jo förresten, horngäddan har nu kommit till sydkusten om än i små antal men snart är invasionen ett faktum. Usch...


No comments:

Post a Comment