Sunday 4 April 2021

7 små krabater

Igår var tanken att komma ut med kajaken men då fisket varit trögt ville jag vara mer mobil i mitt sökande efter fisken, något som gav frukt igår. Jag började på ett rev som förra veckan hade gett mig 14 landade fiskar, igår verkade revet tomt på fisk för jag varken såg eller kände något. Det fick mig att lämna revet efter cirka en timmes fiskande för att uppsöka gårdagens andra rev. Där var förhållandena annorlunda med lätt färgat vatten jämfört med det kristallklara vattnet jag lämnat. Det såg helt enkelt strålande bra ut och jag förväntade mig fisk på varje kast. Men ack vad man kan bedra sig för där var lika fisktomt som på första platsen. Jag lämnade platsen med en viss misströstan men dock ej uppgiven. Kanske kunde det tredje revet jag uppsökte ge ifrån sig åtminstone en liten krabat. Där såg det nämligen också fantastiskt bra ut. Med bestämda steg gav jag mig ut på sandreveln för att kasta ut mot det stora och avlånga stenrevet. På första kastet kände jag minsann ett pet som på efterföljande kast förvandlades till ett hugg och krokad fisk. Tydligen hade fiskeguden hörsammat min önskan om en liten krabat och inte bara det för under ett par timmars fiske gav stenrevet ifrån sig 7 små krabater på 40-45 cm. Alla som stöpta ur samma form. Visst, de var små men de var ettriga och hoppglada. Det hade säkert blivit fler om det inte vore för att jag tidigt fick lämna platsen då andra åtagande stod på schemat. Jag har semester även nästa vecka, dock ser det vädermässigt inte särskilt tilltalande ut för fiske men det kan ändra sig och då står jag där igen - på kusten..


No comments:

Post a Comment