Sunday 9 April 2023

Underliga fiskar

Det slår aldrig fel. Veckan i april då ostanvinden får för sig att göra entré. Det finns dem som kallar den för pestenvinden, Anders är en av dem och jag är benägen att kalla den detsamma. Den är envis och ihärdig samt har en tendens att spoliera vårfisket på sydkusten. Den har förvisso i år inte varit allt för hård så fiske har gått att bedriva men rätta mig om jag har fel, ostanvinden gör att fisket blir trögt. Jag kanske inbillar mig men varje år i april, när man tycker att havsöringsfisket borde explodera, så händer något märkligt med fisket under nån veckas tid och det brukar sammanfalla med ostanvinden. Fiskarna blir helt enkelt underliga. Dem är där för jag ser dem följa efter draget eller  känner deras närvaro via små nafsande men dem hugger inte nåt nämnvärt. Så var det igår när jag var ute med Anders och Christian och så var det idag. Visst, jag fick fisk - två igår och tre idag men det borde ha varit fler. Visst, jag kanske fiskar fel eller använder fel drag men jag vill gärna skylla på något annat och då får ostanvinden vara boven. Eller så kanske inbillar jag mig allt. Kanske borde jag vara mer blygsam för jag har ju fått fisk trots allt. Jag vet inte, men en sak är jag säker på - dem är underliga..

Underliga eller inte så valde denna att hugga idag


No comments:

Post a Comment