Saturday 8 April 2023

Jakten på påsköringen

Påskliljorna har lägligt till påskveckan börjat blomma i trädgården. Ja, påsken har kommit och jag har faktiskt varit ledig hela veckan men har av olika skäl inte kunnat komma ut som planerat. Det var inte förrän igår som jag fick tillfälle för en tur på kusten. Vädret var väl inte så särskilt tilltalande då det var grått och småkallt i ostanvinden. Det hade förvisso en fördel, nämligen att det var rätt så glest med tvåbenta fiskare längs kusten. 

Vattnet var inte särskilt klart men man kunde åtminstone se fötterna vid midjehögt vatten så jag gav det en chans och fiskade av hela sträckan. Dock var det inte mycket till liv, förutom de gravänder som höll ett jädrans liv en bit ifrån mig. Jag körde därför vidare till nya vatten och mötte där upp Anders. Det gick mer sjö där vilket medförde att det låg en del flytande alger som fastnade i linan. Lösningen var att vada längre ut med nackdelen att man fick stundtals hoppa för att inte bli översköljd av vågorna. Öringen verkade åtminstone finnas på plats för jag fick en blänkare på måttet ganska så omgående. Dock var det rätt så besvärligt i vågorna så efter en stund tröttnade jag och gick upp. Anders och Mikael, en ny bekantskap som kört hela vägen från Jylland för att fiska en dag på sydkusten, tyckte väl detsamma för vi stod rätt länge på land och snacka innan vi gav oss ut i vattnet igen. Jag gick till ett rev några hundra meter bort som låg mer i lä för ostanvinden. Här var sjön betydligt lugnare och där låg inte heller det besvärliga algslicket. Ja, där var det till och med behagligt så där stannade jag resten av fisketiden. Anders samt Mikael anslöt efter nån timme och man kan väl lugnt påstå att vi fiskade av revet ordentligt. Det blev till några fiskar var, varav en rejäl blankbesa till Mikael, innan det var dags för hemfärd. Det blev ingen påsköring för att ta med till påskmiddagen, åtminstone inte igår men kanske idag för det lär bli en eftermiddagstur. Vi får se...

No comments:

Post a Comment