Tuesday 30 January 2024

En god dag på kusten

Så jag var ute igen härförleden och vilken dag det blev, framför allt vädermässigt sett. På väg till kusten sprack nämligen himmelen upp och en oväntad sol gjorde entré. Den hade dessutom behaget att göra mig och Anders sällskap under de timmar på eftermiddagen vi var ute. Att jag sedan blev förärad med bl.a 3 OLR wobblers av Anders gjorde inte saken sämre, tack återigen Anders!! 

Jag hade egentligen tjuvstartat fiskedagen nån timme innan Anders slöt upp. Fångstmässigt sett hade den timmen varit resultatlöst men det gjorde inte heller något för vattnet var någorlunda klart och jag kände mig tämligen säker på att nån öring skulle behaga att hugga i det fina vädret. Anders dök så småningom upp och efter att ha snackats vid en stund tog vi oss an en lång sträcka. En sträcka som visade sig hålla några små och huggvilliga blanka riddare och som ledde till 2 landade 45:or till mig och nån tappad för Anders. 


Det eventuella stim vi råkade finna försvann dock så efter en kortare paus promenerade vi bort till några nya rev. Solen hade nu börjat dala ner mot horisonten och i de allt svagare solstrålarna blev man snabbt påmind om att vi fortfarande befinner oss i januari. Det blev genast kallare med andra ord men jag tänkte ändå hinna med några kast längst i väster av revet. I tredje kastet sa det boom i princip vid nedslaget varpå jag några minuter senare kunde landa en blank men aningen smal öring strax över de 2 kilona. 


Vid det laget kände jag mig mer än nöjd. Dagen hade ju bjudit på sol, fisk och några oväntade genomlöpare att lägga till arsenalen så vad mer kunde man begära. Jag tackade därför Anders för en god dag vid kusten och begav mig hem. Jag vände mig om en sista gång innan jag nådde bilen. I skymningens svaga ljus stod han där i vattnet. Som en ensam Lucky Luke och hoppades på havets silver. Härligt..


No comments:

Post a Comment