Tuesday 2 January 2024

Tråkig start

Jag steg upp tidigt på nyårsdagen. Trött och slagen efter en sen natt möttes jag av en stigande sol i horisonten. Det var onekligen uppiggande men säg dock den sol som varar en typisk skånsk vinterdag. Den försvann nämligen i princip när jag satte mig i bilen för att köra iväg västerut. Jepp, det var väster som gällde efter det ihärdiga och hårda blåsandet som gjorde det omöjligt att fiska på syd eller för den delen även öst. Visst, jag var tvungen att reka lite på syd först men mycket riktigt var det kört för all form av kustfiske. Vattenståndet var högt och det gick rejält med gammal sjö så vattnets kulör påminde mest om färgen på kaffesump. 

Tidig nyårsdag 2024. Från husdörren.

Väl framme på västsidan möttes jag upp av Hashim och vi gav oss i kast med att fiska av området. Det var klart och 5 grader kallt i baljan så helt omöjligt verkade det inte vara. Vi befann oss på, för mig, gamla fiskevatten från den tiden jag började med havsöringsfiske och bodde i Malmö. Då satt det ofta på en Gladsax kustwobbler med trekrok på änden av nylonlinan, nu är det flätlina med en genomlöpare och enkelkrok som gäller. Ja, mycket har hänt sedan dess och mycket lär väl hända. Vad som dock hände idag var att fiskedagen tog slut knappt efter att det hade börjat. Jag hade väl kastat i cirka en kvart innan min Daiwa Exist rulle kastade in handduken. Plötsligt kändes det nämligen som om något lager inne i rullen gav upp då det gick i princip inte att veva in. Sur och moloken gav även jag upp då jag glömt att ta med mig en reservrulle, något jag annars brukar göra. Ja, det var inte mycket till start på nya årets havsöringssäsong. Nä, en pissig start får man väl säga och när man dessutom tittar på kommande väderprognoser så kan man inte bli annat än hängig. Håller prognosen lär det nämligen dröja innan man kommer ut igen på kusten. Trist...

No comments:

Post a Comment