Sunday 14 March 2021

4 stycken 3 kilos på Masken

Jag åkte ut på sydkusten innan molntäcket sprack upp. Det blåste en ganska ruggig nordvästvind som dock skulle vrida över till sydväst under eftermiddagen och dessutom lägga sig. Det såg jag fram emot. På första tilltänkta fiskeplatsen var det allt för grumligt vatten så det var bara till att köra vidare. På andra platsen var det detsamma så det blev en tredje plats innan jag hittade fiskbart vatten. Låg förvisso lite ålgräs men inte mer än att det fastnade typ vart 10e kast och det kunde jag stå ut med. 

Kustwobblern Masken - Made by Henrik Ask

Jag riggade upp med en Masken, en kustwobbler som görs av min gode vän Henrik Ask och som är helt outstanding under den kalla årstiden då den har hög bärighet och kan fiskas otroligt långsamt med långa vevstopp. Fisket började trögt dock så jag började fokusera en del på det fågelliv som utspelade sig runtomkring mig. Bättre blev det dessutom när molntäcket äntligen sprack upp och solen kom fram för att värma de kylslagna kinderna. Efter någon timme utan att ha känt något tog jag en paus varpå Anders slöt upp.

Första 3 kilos besan.

Väl ute i vattnet igen hade mängden ålgräs ökat men det fanns ålgräsfria stråk där kasten kunde läggas. Visst, vi hade kunnat åka vidare för att hitta nya rev att fiska av men vi trodde på den här platsen idag. Det gällde bara att kasta i de ovannämnda stråken, något som efter viss envishet gav resultat. Inom 15 minuter fick jag nämligen 2 stycken besor (båda klart över 3 kilo) varav den ena bjöd på en rejäl fight med ett par sköna rusningar. Strax därefter var det Anders tur (som också hade riggat upp med Masken) att få spöböj, inte bara en gång utan också 2 gånger. Det var också fiskar kring 3 kilo med skillnaden mot mina att de istället var blanka. Helt galet!! På bara en kvart hade 4 stycken 3 kilos öringar behagat att hugga - på Masken!! Ibland så bara händer det. 

Andra 3 kilos besan.

Det hände inte så mycket mer efter den korta men väl så givande huggperioden så när solen väl började dala mot horisonten begav vi oss hemåt, nöjda och belåtna..och Henrik, tack för Masken!!


1 comment:

  1. Pronto subo a verte y me llevas de pesca. Apetece ya!

    ReplyDelete