Wednesday 24 March 2021

Vårfisket är igång!!

Våren börjar helt klart få fäste och då är det inte minst vårblommorna jag syftar på. Visst är det vackert när trädgården fylls av krokusar i olika färger, snödroppar, etc. Även fågellivet får fart och när grupper av tranor passerar förbi på sin väg norrut då vet man att våren annalkas. Fisket brukar också komma igång rejält, något jag hoppades skulle hända idag. På första fiskeplatsen var det dock totalt stiltje i fiskeväg så jag begav mig österut för att möta upp Stefan. Det blåste väl en sisådär 7-8 m/s från sydväst så det gick en del sjö. Japp, vi skulle idag agera vågbrytare men vad gjorde det när vattnet hade en sådan kulör som luktade havsöring lång väg. Visst, det var en del ålgräs men inte så att det som tur är saboterade fisket.

Vårblommorna spirar

Redan i tredje kastet kände jag något som sekunden senare resulterade i krokad fisk, och vilken fisk dessutom. Den for iväg i expressfart innan den hoppade och visade sina blanka muskler. Japp, en muskelknippe på cirka 3.5-4 kilo som dock vann matchen efter att ha valt att hoppa igen. Jag skrek av både besvikelse och välbehag för det var en riktigt fin blänkare som hade gett mig en kort men otroligt härlig fight. Var det fler fiskar månne? Det var det!! Jag och Stefan hade hamnat i en förmodad stim för på kort tid fick vi 5 ytterligare fiskar varav mina 3 var alla över måttet. 

Vi tog en paus varpå Stefan, vars jacka inte riktigt klarade av att agera vågbrytare, valde att åka hem. Jag däremot hade inga planer på åka hem. Nä, jag älskar att stå i de tuffa förhållanden när man bara vet att det kommer att hugga. För det gjorde det, 2 gånger till varav en av de ytterligare 2 fiskar jag landade var en fin blänkare på 57 cm och som fick följa med hem. Jo då, våren är här och med det även vårfisket!! Härligt!!



1 comment:

  1. Que gusto disfrutar de tu tiempo libre y dejar que tus Thetas trabajen por tí, eh? jejeje

    ReplyDelete