Friday 26 March 2021

Vårens första huggbonanza

Det var egentligen inte planerat att stå på kusten idag men så skedde det lite förändringar på hemmafronten som gjorde att jag stod utvadad redan vid 10 tiden. Östersjön glittrade vackert i solen i vad jag skulle kalla perfekta förhållanden för vårfisket efter öring. Jag menar en värmande sol och en sydvästlig vind på cirka 4 m/s borde helt klart aktivera fisken, tycker jag i alla fall. När jag senare under dagen uppmätte vattentemperaturen till 8 grader förklarar det till stor del varför jag idag upplevde ett fantastiskt fiske. 

Då både mobiltelefon och kamera glömdes hemma
 idag får en gammal bild från sydkusten pryda detta inlägg.
Japp, jag hade ett galet fint fiske idag. Det började med att jag bytte drag till kustwobblern sandeel då första timmen hade varit resultatlöst på en Salty inline. På första kastet med sandeelen fick jag på en stålblank krabat på måttet och efter det var vårens första huggbonanza ett faktum. Under resten av dagen landade jag totalt 14 stycken öringar, varav cirka hälften var över måttet med en toppfisk på omkring 60 cm. Jag tappade också 4 fiskar varav den ena var en riktig fining på 3-3.5 kilo. En fisk som bjöd på en galen fin fight och som jag miste i samband med att jag skulle håva den. Det blev som sagt ett makalöst fiske i vårens tecken. Tyvärr kan jag inte bjuda på någon bild av dagens fiskar då både mobiltelefon och kamera glömdes hemma. Nu blåser det upp igen så det lär dröja i alla fall några dagar innan man är ute igen, tyvärr..

No comments:

Post a Comment