Thursday 5 January 2023

Så var det igång!!

Så blev det äntligen dags för årets premiär. Jo då, jag hade tankar på att ta mig ut den förste januari också men jag kom upp alldeles för sent efter nyårsfirandet för att köra hela vägen till Österlen, då det ständiga blåsandet från väst/sydväst gjorde det omöjligt att fiska på sydkusten. Så igår gjorde jag upp en plan, nämligen att köra idag till östkusten för att sen avsluta på sydkusten. Vinden skulle nämligen gå över i nord under natten och kanske skulle det gå att fiska över gammal sjö på sydkusten, såvida jag hittade fiskbart vatten vill säga. Det var åtminstone tanken och så blev det. 

Redan vid gryningen stod jag utvadad på den österländska kusten och kastade draget ut över stenrevet. I det dunkla ljuset kunde jag inte se var draget landade men det gjorde inget. Det gjorde inte något heller för morgonens första besa som högg genomlöparen strax efter den landat i vattnet. Besor ja, det blev en del av den varan under den första timmen då tre stycken efter varandra fattade tycke för draget. Det var fiskar som låg mellan 60-65 cm och som var som besor brukar vara, det vill säga inget man lägger på minnet. Vad som har lagt sig på minnet är den fisk som högg längst ut i kastet och som hoppade direkt efter mothugget. Det var en riktigt fin blänkare som låg väl kring de 65cm och som tyvärr gick vinnandes ur striden. Japp, vid ett av de flera hoppen lossnade kroken och vips så var den borta. Det grämde mig för det var en rejält blank fisk som jag mer än gärna hade velat föreviga med ett foto. 

Kring 10.30 tiden och precis enligt prognosen vred vinden till hård nordost. Jag hann dock få en liten blank krabat innan det blev alltför jobbigt i vinden. Så enligt planen packade jag ihop grejorna och styrde kosan mot sydkusten. Där kom mycket riktigt vinden från nordlig riktning. Det gick gammal sjö och framför allt så såg det fiskbart ut. När jag väl kom ut i vattnet så var det med en wow känsla. Det såg nämligen riktigt bra ut och jag blev i princip övertygad att fisk måste finnas på plats. Det gjorde det inte, varken på den första eller på den andra platsen jag stannade till. Vad var problemet?? Kulören var fantastisk, 6 grader i vattnet och det gick gammal sjö. Det var upplagt för fisk, men icke. Häpen gick jag till slut upp. Visst, jag hade landat 4 öringar och tappat en så jag var naturligtvis mer än nöjd med premiären men sydkusten borde också släppt ifrån sig någon fisk under såna förhållanden - helt klart. Märkligt..

No comments:

Post a Comment