Friday 27 January 2023

Sol och fisk dagen till ära

Så var det dags att fylla år igen. Känns som det var igår senast jag fyllde år så ja, det känns onekligen som att åren går snabbare ju äldre man blir. Än har jag många år kvar dock innan jag blir för gammal för att ställa mig på kusten, tack och lov. Så, dagen till ära hade jag ledigt från jobbet och som inte det räckte så skulle solen hålla en sällskap hela dagen. Härligt! Dagen började dock med frukost på sängen innan jag gjorde mig klar för turen på kusten. Tanken var att prova en ny plats, dock efter att först besöka ett par rev som låg på vägen dit. 

Till min förtret hade vattnet inte alls den kulör jag hade hoppats på. Nä, på de första tilltänkta fiskeplatserna påminde vattenfärgen mest om cafe latte. Utan några större förhoppningar körde jag vidare till den nya planerade fiskeplatsen, mest för att se hur där såg ut. Till min stora förvåning var vattnet där helt klart fiskbart varpå jag gav mig i kast med att fiska av området. Platsen såg helt klart spännande ut så jag fiskade av det grundligt innan jag tog en paus vid det intilliggande fortet för att lapa lite sol innan jag gav det en chans till. Det blev tyvärr ingen fisk på den platsen men jag kommer onekligen att återvända dit för ytterligare försök då jag tyckte platsen verkar lovande. 

Dagen avslutades på några rev jag inte besökt på länge men som faktiskt levererat fisk de flesta gånger jag varit där. Även så idag då jag, i strålande solsken, lyckades lura tre stycken blanka krabater varav den ena var en bit över måttet. Fiskarna tog ganska så omgående efter ankomst medan den sista timmen jag var ute mest ägnades åt att lapa så mycket sol som möjligt. Det var ju så otroligt skönt att man nästan fick vårkänslor. Man blev dock ganska snabbt påmind att våren ännu är långt borta då solen snabbt sökte sig mot horisonten. Visst, dagarna blir allt längre så jag skall väl inte vara allt för otålig men visst längtar man till mars och april. Låt det gå undan...

No comments:

Post a Comment