Sunday 20 March 2016

Blå, blå himmel och vatten...

Havet låg blänkande vackert när jag steg ut på det rev som jag dagen innan hade haft rejäl huggbonanza på. Idag var det dock en annan dag och med det också andra förhållanden, det var nästintill spegelblankt men å andra sidan var vattnet fortfarande aning färgat så kanske...Det var dessutom strålande solsken, lite förvånande då det inte var vad väderprognosen förutspått. Å andra sidan var det inget jag klagade över, det värmde gött och med lite tur kanske jag kunde lura en och annan blänkare till hugg. Jag hade oxå ganska så omgående en efterföljare som väl nån meter ifrån mig vände på kosan och lämnade en rejäl virvel efter sig. Nej, fisken var inte på plats idag eller åtminstone inte före lunchtid - igår hade fisket kommit igång vid 14-15 tiden så det kanske var för tidigt än. Jag körde vidare österut, skulle ändå åt det hållet idag då det även var dagen för tävlingen Blänkaren och invägning, prisutdelning, m.m hölls i Ystad.

Kusten var, en dag som denna med strålande solsken, rätt så packat med spösvingande musketörer men jag lyckades dock hitta ett par ställen där jag ostört kunde fiska vidare. Jag hittade även fisken, återigen vid ungefär samma tidpunkt som igår. Kanske en ren tillfällighet men i alla fall så var det lite för sent, invägningen var kl. 15.00, vilket kändes lite förargligt då jag hamnade i ett stim som på kort stund gav 7-8 filurer, alla som stöpta i samma lilla form men jag hade i ett av de sista kasten en stoor efterföljare som följde draget ända in till mig.

Vinden hade också ökat till sisådär 5-6 m/s samtidigt som den vridits till sydväst så jag hade med andra ord svårt att slita mig från platsen, särskilt efter att ha haft en stor och biffig typ efter draget.



Det blev som det brukar vara en trevlig tillställning med 4 fiskar invägda och uppemot 100 anmälda personer, dessutom fick man snackat lite skit med herrarna Ask och Anders innan jag drog västerut igen för att möta upp Linus. Han hade dessutom ett par nya Orvis Silver Sonic vadare till mig som jag mer än gärna ville få med mig hem - tack för det igen Linus!! Mer om det en annan dag.

Vi hann självklart även ta några kast tillsammans dock med ett oavgjort resultat, en besa för Linus och prickig tjockis till mig...det blev i allt en härlig dag på kusten, något som nu märks när jag sitter och skriver. Kinderna känns heta efter all sol och axlarna/ryggen känns ömma efter allt kastande..men det är en skön ömhet, en ömhet som dessutom kommer få mig att sova gott inatt..nu dröjer det några dagar innan jag kommer ut igen, jobb och påskfirande med familjen står på schemat men snart, snart står jag där igen..på kusten.

No comments:

Post a Comment