Wednesday 19 April 2017

Både fisk och fågelsång i solen


Ett tunt frost/snötäcke låg tidigt i morse över slätten hemmavid. Solen lyste dock från ett fullständigt molnfritt himmel och det dröjde därför inte länge förrän det vita täcket smälte bort. Att det varit en kall natt verkade inte ha bekymrat staren som satt uppe i taknocken och gick igenom hela sitt sångregister. Trots kylan och den tidiga timmen satt den där, uppe i nock och gjorde sitt bästa för att dra uppmärksamhet till sig. Det var härlig fågelsång som fick mig att dra på ett leende, alltmedan jag packade samman fiskeutrustningen för några timmars fiske innan jobb.
De svarta prickarna är tångflugor!!
Att solen värmde ordentligt redan vid 09-tiden fick jag ytterligare bevis på då tångflugor i tusentals flög över den ruttnande tången vid strandkanten. Jag skyndade mig ut på revet. De första 10 tal meterna var det rejält grumligt i vattnet men gick man ända ut på spetsen av revet så var det lagom grumligt och klart fiskbart. Jag hittade också fisk därute, totalt 6 stycken samt 2 tappade. Det var fiskar som högg långt ut i kastet och jämnt fördelat under de 4 timmarna jag var ute. Återigen var det mest blankbesor, men också en hyfsad blänkare behagade att hugga min OLR Tobis.

Ja, det är uppenbarligen besornas år för mig, i alla fall än så länge. Visst, man skall vara glad så länge man får fisk (och det är jag)  men det hade varit kul om en större och helblank fisk också högg någon gång. Det kommer väl när man minst anar det..förhoppningsvis. Någon kring 13-tiden tog jag mina sista kast och gick sedan upp, förbi tångflugorna vid stranden och körde hem. Väl hemma fick jag åter syn på en stare, denna gång i ett av äppelträden, kanske var det samma fågel som i morse, kanske inte. Den kunde i alla fall sjunga precis lika vackert, och hade det inte varit för att jag skulle iväg till jobbet hade jag förmodligen satt mig ned i trädgården och njutit av både sol och fågelsång..och kanske en och annan öl..men det får bli en annan dag..det kommer förhoppningsvis många sådana framöver.




No comments:

Post a Comment