Sunday 5 March 2023

Blank i solen

Ett tunt snötäcke låg och täckte Söderslätt medan jag körde längs kustvägen tidigt i morse. Jag satt och tänkte på gårdagens heldag på kusten tillsammans med Anders, Henrik och Christian. Jo då, jag var på fiskafänge även igår men det blev egentligen inte mycket till effektiv fiske då vattnet på de flesta ställena var allt för grumset. Det spenderades därför mycket tid åt att snacka, grilla korv och lapa sol. Det var inte förrän slutet på dagen, då Anders och jag, hittade några rev med klart vatten på våra breddgrader. Vi hittade även några småttingar var innan fiskedagen tog slut.

3 kilos fisken
Så i morse körde jag tillbaka till de rev som gett några fiskar igår och mötte där upp med Hashim och senare även Anders. Den kalla natten hade gjort sitt jobb med att sänka vattentemperaturen någon grad men vi hoppades på att den närvarande solen skulle värma upp vattnet en aning. Jag gav mig an med att succesivt fiska av reven, dock utan någon framgång under de första två timmarna. Jag hade nästan fiskat av hela sträckan då fisket plötsligt tog en helt annan vändning. Det började med en hyfsat stor följare och slutade ett par timmar senare med inte mindre än 9 stycken landade öringar. Det var mest blanka krabater på cirka 40-45 cm men det lyckades slinka in en blank fisk på 3 kilo, en öring som gav mig en rejäl fight i solen. Det var inte en fisk jag hade tänkt behålla men då den svalt kroken väldigt illa så blödde den ymnigt och jag valde att avliva den. Jo då, det blev till en givande fiskedag som avslutades tidigare än önskat då annat låg på schemat. 

Nu verkar kylan göra entré på allvar, åtminstone verkar nästa vecka bli riktigt kall. Hoppas bara den inte blir allt för långvarig...

No comments:

Post a Comment