Sunday 12 March 2023

En 3 kilos bland snöflingorna

Snöflingorna föll ner varsamt alltmedan jag gick in i plurret. Det var inte riktigt det jag hade väntat mig när jag bestämde mig för att åka ut en sväng längs kusten men jag visste samtidigt att solen skulle dyka upp någon gång kring lunchtid. Ja, snön föll fortfarande ner över kusten när det efter några kast högg till brutalt. Kastet hade jag lagt längs med land och i knädjupt vatten. Plasket och gunget i spöet som följde därefter avslöjade att det rörde sig om en större fisk. Jag väntade mig en rejäl fight men efter de inledande och tunga huvudskakningarna följde den snällt in till mig. Kanske var den en aning stel av den bistra kylan, för kallt var det. Fisken låg väl kring de tre kilona och efter några foton i vattnet fick den friheten åter. 

Det dröjde efter det inte särskilt länge förrän det sprack upp och solen tittade fram. Med solen framme började jag fiska mig österut i hopp om att finna fler blanka filurer. Kontrasten var total mot hur det hade varit halvtimmen tidigare. Då gick jag och småfrös i vattnet men med solen framme kändes det som om våren plötsligt anlänt och inte blev det sämre när jag hörde och fick syn på årets första tranor högt uppe i skyn. Det var dock kallt i vattnet och det var med andra ord inte direkt någon fiskebonanza men det blev trots allt 2 blanka krabater till innan Anders dök upp. Vi fick fiskat tillsammans en stund innan jag fick bryta upp för dagen då annat stod på schemat. Senare på eftermiddagen fick jag rapport om att även han landat en 3 kilos öring. Härligt... 

No comments:

Post a Comment