Tuesday 21 March 2023

Under tranornas överinseende

Tranorna flög in över kusten alltmedan jag gick ut på revet. Det såg bannemej bra ut och inte var det sämre av att solen lyste. Detta var i söndags eftermiddag och jag tänkte passa på att ta ett par kast efter att ha umgåtts med familjen tidigare på dagen. 

Det stod någon annan fiskare långt österut men i övrigt hade jag en lång sträcka att fiska för mig själv. Det dröjde ett tag innan första fisken högg men efter det så högg det med jämna mellanrum. Förutom någon större besa var det mest smått men det verkade dock som om jag valt rätt plats. Inte minst efter det att Anders ringt och berättat om att det var dimma på hans fiskeplats. Dimmiga förhållanden är något jag verkligen ogillar. Det verkade dock inte ha hindrat de större fiskarna från att hugga. Han berättade nämligen om häftiga drillningar med 3 kilos blänkare. Hade jag ändå valt fel? Svaret skulle jag få strax efter vårt samtal då den första större blänkaren fattade tycke för den OLR Slim jag fått av Ole dagen innan. Drillningen innehöll allt som gör havsöringsfisket till en drog. Som om det inte var nog högg det ytterligare en stor blänkare strax därefter. Denna gick dock vinnandes ur striden efter det att kroken lossnat vid ett av hoppen. Jag stod verkligen och njöt samtidigt som skvadroner av tranor flög över mig. 

Solen började att falla ner mot horisonten när ytterligare två större besor och en mindre blänkare högg genomlöparen brutalt. Jag ville verkligen inte lämna platsen men ljuset försvann allt mer och till slut fick jag bege mig hem. Vilken dag det blev och allt under tranornas överinseende. Livet är härligt..

No comments:

Post a Comment