Saturday 18 March 2023

Hygge på kusten med långväga vänner

Det duggade så nätt när jag kom fram till fiskeplatsen igår. Anders stod redan utvadad i vad såg ut att vara fantastiska förhållanden. Vattnet var klart trots föregående dagars blåsande och det rullade in gammal sjö. Det luktade havsöring helt enkelt. Han kom upp och berättade om landad fisk redan i första kast. Jag kunde knappt hålla mig från att gå ut på revet men fick ge mig till tåls då vi väntade på långväga vänner från Danmark och Österlen. Det skulle nämligen bli en heldag på kusten med Ole, Jan och Henrik. Väl ankomna och efter en del snack spred vi ut oss på de olika reven. 

Redan i andra kast hade jag krokad fisk vilket fick mig att tro att det skulle bli ren fiskebonanza. Det blev det så inte. Visst, det blev 5 öringar totalt för mig under dagens lopp och några enstaka fiskar för de andra. Till saken hör att vi inte var så särskilt fiske effektiva då det tillbringades en hel del tid åt att snacka, grilla korv, äta blåbärspaj och så snacka igen. Det var, som danskarna säger, "hygge" på kusten. Det var några år sen sist vi träffades, låt det inte dröja så lång tid tills nästa gång...

No comments:

Post a Comment