Monday 27 March 2023

Ömsom fisk ömsom snö

Så har kylan återvänt till sydkusten med minusgrader under nätterna. Lyckligtvis så verkar inte kylan vara så långvarig men dock så sammanfaller det med den ledighet jag fått. Så i förmiddags när jag gjorde mig i ordning för dagens fisketur funderade jag huruvida det skulle påverka fisket. Hursomhelst, det enda sättet att ta reda på det var naturligtvis att gå ut och ställa sig i vattnet. 

Solen lyste när jag gick in i det klara vattnet men mörka moln syntes dock på avstånd. Jag var ensam på kusten förutom några svanar som lyckligtvis höll sig på behörigt avstånd. Innan jag började kasta mätte jag vattentemperaturen till 5 grader vilket var högre än vad jag trodde det skulle vara efter den kalla natten. Därmed ökade tron på att hitta huggvillig fisk och minsann så fann jag dem nästan meddetsamma. Första fisken högg nämligen redan efter några kast, en otroligt blank öring på sisådär 2.5 kilo som var mer i luften än i vattnet. Starten kunde inte ha varit bättre och det blev inte sämre av att jag landade ytterligare fyra krabater innan det dog ut. Ja, att det dog ut var verkligen ingen understatement för trots att jag idogt fiskade av de olika reven så var fisken som bortblåst. 

Jag körde därför vidare till nya rev där nästan samma händelseförlopp upprepade sig. Jag fick nämligen på en fisk efter några kast och hade några hugg samt några följare innan det återigen dog ut. Kanske hade det att göra med att solen försvann, det blev nästintill stiltje och snön började falla. 

Snön faller över sydkusten

Hur det än var så fortsatte jag dock med att fiska av reven ända tills jag kom fram till ett litet stenrev. Där började vinden ta fart igen och minsann om inte fisken började hugga vilt igen. Det var helt galet. På kort tid fick de mest explosiva huggen mig att tjuta av lycka. Det var en blandad kompott av fiskar bestående av större besor, mindre krabater men även nån enstaka blänkare över måttet. Tyvärr hade tiden runnit iväg och jag var tvungen att avbryta för familjära åtagande för det hade annars kunnat bli hur bra som helst. Jag var orolig att kylan skulle spoliera fisket, ack så fel jag hade...


No comments:

Post a Comment