Wednesday 29 March 2017

Äntligen!!

Som det kan skifta från dag till dag. Igår var det heldött i dimman, egentligen inget förvånansvärt med det - jag brukar som sagt inte ha nån större lycka i dimmigt väder. Utöver det så har det varit rätt så trögt under mars månad, så pass att när jag körde iväg i förmiddags tänkte jag att det nog varit sämsta mars månad på mannaminne för mig. Det ändrades rejält idag. Yep, efter en lite mjukstart på första revet (där jag fick en fin blänkare på ca 55cm) tyckte jag det var på tiden jag körde till några rev jag hittills inte varit på i år. Det var ett beslut jag inte fick ångra, tvärtom. 
Gott om spöböj idag!!
Väl framme tog jag mig ut på det östra revet, gick ut en bit och började kasta mot sandplätten. Nästan med en gång hade jag fisk som markerade sin närvaro. Ett par kast senare sög det så till och ut ur vattnet hoppade den första av 7-8 fiskar som behagade att hugga över just den plätten. Det var blanka rackare som låg kring 40-45 cm, ettriga och hoppglada som småöringar kan vara. 
Det hade småregnat under huggperioden, inte alls så det störde men jag hade börjat småfrysa om händerna som var genomblöta. Jag passade därför på med en lunchpaus bakom fortet och bytte sedan till nya torra handskar. Det var riktigt skönt bakom fortet, dock inte så pass mycket att jag ville förbli sittande där. Nä, jag hade fått blodad tand och ville nu pröva sträckan öster om revet - där stora sandfläckar sträcker sig en kastlängd ut. Sist jag fiskade av den sträckan var under förra årets Blänkaren - det gav en del småfiskar då. Idag gav det också fiskar, riktigt gott dessutom. De flesta var precis som sist också små rackare - två var dock klart över måttet, varav den ena låg kring 65 cm. En fisk som högg så hårt att spöet nästintill flög ur min hand. 
Blänkaren på ca 65 cm
Jag nästan skrek av lycka när fisken rusade iväg. Det var så otroligt skönt att äntligen få rikligt med spöböj, inte minst efter den senaste tidens tröga fiske. Jag tappade räkningen men uppskattar antalet landade fiskar till mellan 15-20 stycken, några tappade och så en massa kontakter. Helt förbannat otroligt! Jo förresten, jag fick en besa också - en riktig praktbesa på sisådär 70-75 cm. 
Efter gårdagens bomtur i dimman skrev jag att det nu endast kunde bli bättre - det blev det...med råge!!






No comments:

Post a Comment