Thursday 30 March 2017

Repris? ja, tack!

Det var nästintill stiltje när jag kom fram och tog de första kasten. Jag var tillbaka på samma plats från igår, vart annars? Västanvinden från igår, som skapade en härlig rörelse i vattnet, var "bortblåst" idag. Jag visste dock att en sydostlig/sydlig vind skulle successivt öka under dagen, och dessutom föra regn med sig. Det var också när de första krusningar i vattnet nådde revet som första fisken högg. En extremt prickig öring hoppade ett flertal gånger ut ur vattnet och cirklade sedan något varv runt mig innan den till slut gav sig. Vacker och prickig som få, dessutom strax över måttet. Stillheten lade sig därefter åter igen och fram tills att krusningarna övergick till en mer önskad sjögång.
Det var då jag började känna puffar på min OLR Slim, och det dröjde inte heller särskilt länge förrän puffarna övergick till regelrätta hugg. Så där stod jag, på samma plats som igår och återigen hade ett härligt fiske. Helt fantastiskt!! Jag tappade några fler fiskar idag men totalt kom jag upp i 12 landade blänkare varav 3 stycken klart över måttet. En av dem gav mig också en härlig fight med några fina rusningar i värsta Ingemar Stenmark stil mellan stenarna. Vilken adrenalinkick och vilken fighter!! Det är just detta som gör att man gång på gång ställer sig på kusten, även i skitväder som idag. Yep, regnet började nämligen falla allt mer men det verkade inte bekymra fiskarna och därmed inte mig heller. Ja, förutom då jag illa tvungen gick upp på land för att stilla min hunger.
Även besor kan vara vackra
Tiden går som bekant fort när man har kul, något jag märkte när jag kikade på klockan under min korta lunch. Man har ju andra åtagande här i livet och ett av dem är ju att hämta barnen från skola och dagis. Jag hann dock få några kast till och som dagens sista fisk valde en stor besa att hugga över min lilla Slim. Det var dock en del krut i den besan, då den bland annat hittade krafter för ett rejält luftsprång. Det var en fisk som i god kondition lätt hade överstigit fem kilo. Efter ett snabbt foto i vattnet och avkrokning
slog den strax därefter några kraftiga stjärtslag, och så försvann den bland tångruskorna. Jag kände mig med det mer än nöjd.
Vinden hade nu ökat rejält och med det även regnet, eller åtminstone kändes det så när fiskeivern sakteligen lämnade kroppen. I bilen kändes det faktiskt skönt..riktigt skönt




2 comments:

  1. Fantastiskt fina bilder! Får man fråga vilken kamera du använder?

    ReplyDelete
  2. Tack! Den kameran jag använder mig mest av är en Olympus OM-D E-M1 och till den brukar jag ta med 2 objektiv till kusten, en Olympus Zuiko 12-40mm f2.8 och zoomobjektiv panasonic leica 100-400mm.
    Sen tar jag vissa av bilderna på fisk när jag står i vattnet med min mobilkamera, funkar det oxå

    ReplyDelete