Sunday 12 March 2017

Min "nya" Lesath


Mercedes SLS AMG är en bil jag jag gärna hade ägt. Vem vill inte det? Tyvärr har jag inte råd att köpa en. Vad jag däremot haft råd med är att köpa spinnspönas motsvarighet till Mercedes SLS AMG. Jag talar självfallet om mitt Shimano Lesath spö. Ett fantastiskt spö, dock har jag alltid tyckt att färgen på ett så pass grymt spö inte varit i linje med dess exklusivitet (fåfängt kanske men nu tycker jag så). Nä, färgen är rent ut sagt förbannat tråkigt. Jag menar, hade jag haft råd med en Mercedes SLS AMG så hade den självklart varit i en grymt snygg färg, vad annars?? Så, för drygt en månad sen lyckades jag ta sönder en av de översta linringarna och till en början var tanken att endast reparera denna men så råkade jag snubbla in på UniqueRods hemsida (länk finns bland andra intressanta länkar till höger). UniqueRods drivs av Stefan Nyberg, som förutom att custom-bygga spön, också reparerar samt även omlackerar gamla klingor. Plötsligt kom tanken på att ge min Mercedes SLS AMG till spö en passande färg. Garantin på spöet hade dessutom sedan länge gått ut så jag tog kontakt med UniqueRods för att lite löst höra vad det skulle kunna kosta. Tanken var att ge klingan en retro look och färgen skulle vara något i stil med gul/guld/bambu på klingan och mörkbrun/koppar färg på lindningarna. Efter att ha snackat med honom samt fått en offert var det bara att köra på och det är ett beslut jag definitivt inte ångrar.
Ursprungsfärgen
Sammanfattningsvis så började jag med att skicka honom en färg som han kunde utgå ifrån och så fick jag bilder på olika färgblandningar som jag då kunde styra kulören på. Vad avser lindningarna fick jag bilder på den nylackade klingan tillsammans med olika kulörer på tråden, som jag då kunde välja emellan. Slutligen valde jag färgen på dekorationstråden och efter det var det klart för klarlacken. Kommunikation var hela tiden på topp så jag kunde verkligen steg för steg följa utvecklingen och därmed tycka till. Nu när jag fått den ny lackade klingan hem kan jag bara säga att arbetet och finishen är på topp. Totalt tog det cirka 4 veckor från det att jag skickade den tills jag fick hem den.
Jag har nu min egen Mercedes SLS AMG variant i form av ett customlackad Lesath, i en färg jag tycker är förbannat snygg. Viktigt? Jag antar väl att det är lika viktigt som att ha en bil i en snygg färg, bara för att ge ett exempel. Det känns i alla fall nästan som om att jag fått hem ett nytt spö, om inte annat så har den åtminstone fått nytt "liv" efter faceliften. Jag har också under tiden den varit på lackering verkligen saknat den, så det skall bli kul att få komma ut med min "nya" custom lackade Lesath..riktigt kul!!













3 comments:

  1. Snyggt! Själv har jag valt färgen grön till ansiktet 😉!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha, tänk på att det är jag som är nördigt fåfäng Bengt!

      Delete