Saturday 2 January 2021

Blöt premiär

Så kom premiären igår, något man sett fram emot under flera månader. Dock fick den ett snöpligt och hastigt avslut då jag, ganska så omgående, råkade snubbla på en sten och vips så hamnade jag under vattnet. Jag låg och sprattlade i några sekunder innan jag återigen fick fäste med fötterna. Genomblöt gick jag upp och insåg att fiskedagen var över innan den ens hade börjat. Sur och rejält medtagen körde jag hem för att torka och inte minst värmas upp. 

Så idag, rejält revanschsugen efter gårdagens bad, åkte jag ut igen. Förhållandena var fullständigt annorlunda jämfört med gårdagen. Igår gick det sjö och det blåste sydliga vindar. Idag möttes man av ett lugnt Östersjön, nordliga vindar samt några grader kallare i luften. 

Jag körde längs kustvägen och insåg snabbt att det skulle bli svårt att finna svängrum på kusten. Det var med andra ord välbesökt på de mer kända reven, något som inte var särskilt förvånande en dag som denna. Jag lyckades dock hitta ett par tomma rev där jag började fisket. Stefan dök stunden senare upp och ställde sig i revet bredvid. Han har ganska nyligen blivit en inbiten havsöringsnörd så det var kul att se när han, efter bara några kast, fick drilla fisk, dock en fisk av den mindre kalibern. Av samma mått var den öring som jag stunden senare krokade, dock blev den inte hängandes särskilt länge. Det verkade finnas fisk på plats, åtminstone i början, för jag hade också en hyfsat fin följare stunden senare. 



Det hände dock inte så mycket mer efter det. Jag testade reven intill, dock utan resultat. I den kalla nordanvinden kändes det därför på sin plats att ta en värmande kaffepaus och vänta in Anders, som dök upp strax innan lunchtid. Det var dock inte bara Anders som dök upp, andra fiskare hade nu hittat hit och började ockupera kuststräckan. Vi gav det trots det en chans till, fick varsin öring innan vi bestämde att runda av dagen på ett litet rev som brukar vara tomt på folk. Det visade sig dock också vara tomt på fisk och då det började bli riktigt kallt om tårna var det inte mycket mer att göra än att köra hem. Kanske blir det en tur imorgon igen, vi får se..



No comments:

Post a Comment