Wednesday 16 February 2022

Fantasiöringen

Idag tog jag ledigt med väldigt kort varsel enbart för att jag skulle fiska. Inte för att det rådde lysande förhållande utan enbart för att de kommande dagarna ser ut till att blåsa bort. Så är det förvisso att bo nere vid sydkusten i Skåne - det blåser helt enkelt ofta och rejält. Det är bara det att det har blivit lite väl mycket av den varan de senaste veckorna så när vinden lägger sig lite får man passa på. Det var det jag gjorde idag nu när vinden under förmiddagen skulle hålla 6-8ms från syd. Så jag stod utvadad redan vid 09.00 tiden och kastade i alla tänkbara riktningar. Vädret för övrigt var gråmulet och enligt prognosen skulle det börja regna strax innan lunchtid dvs inte mycket att hurra över. Fisket började trögt, fortsatte trögt och slutade trögt. Det blev förvisso en blank krabat på måttet men i övrigt så var det mycket tid som gick åt att fantisera om det stora hugget. Att just när man minst anar det kan en rejäl pjäs till öring hugga, som gör att man snabbt glömmer de oräkneliga timmar som man i ur och skur stått på kusten och inte fått någonting. Som den fisk som för ett par år sedan tömde min rulle på all lina och försvann i djupet utan att jag ens såg den. Den tänker jag ofta på och så även idag där jag stod och idogt kastade min Mask wobbler. Hur stor var fisken och var det ens en havsöring? En stor lax månne? Det får jag aldrig reda på men en sak är säker och det är att det blev ingen storöring idag så när regnet började falla allt mer ihärdigt tyckte jag det var dags att sluta fantisera om jätteöringar. Nä, den högg inte idag men kanske nästa gång...



1 comment:

  1. Den store fisken som försvann i djupet kanske inte var en fisk... Kanske Loch Ness??

    ReplyDelete