Tuesday 1 February 2022

Vinterblänkare i västanvinden

Det låg ett tunt snötäcke över sydkusten när jag körde iväg i morse. Natten hade varit kall och temperaturen på morgonen låg på 1 grad. Inte särskilt upplyftande men det skulle inte hindra mig i min jakt på havsöringen. Jag hade nämligen några timmar till övers på förmiddagen och jag hade tänkt prova några rev längs sydkusten. Jag var inte säker om jag skulle hitta fiskbar vatten efter stormen Maliks framfart, med stormvindar och skyhögt vattenstånd, men ut och testa skulle jag. Väl framme vid den tilltänkta fiskeplatsen dök Stefan upp och efter att ha utbytt några ord med varandra gick vi ut i vattnet.

OLR Slim

Det var aningen grumset men man kunde åtminstone se fötterna vid midjehögt vatten så det var bara till att börja fiskeriet. Jag hade dessutom en känsla av att det skulle klarna upp ytterligare med de 6-7 m/s västanvind som blåste. Det började dock ganska trögt och efter någon timmes kastande gick vi upp för att värma oss lite. Stefan, som var lite krasslig, gav upp för dagen vilket var förståeligt då det var minst sagt rått i västanvinden. Jag däremot hade inte några planer på att bege mig hemåt än så jag gav mig ut på revet igen. Vattnet hade nu klarnat upp betydligt och det såg nu riktigt hett ut. Det dröjde heller inte länge förrän dagens första öring högg längst ut i kastet. Det var en köldstel krabat på måttet som inte bjöd mycket till kamp. Vad som bjöd till kamp var den öring som högg min OLR Slim timmen senare. Denna fisk var allt annat än köldstel och kändes också som betydligt större. Fisken kämpade frenetiskt och drog lina mer än gärna. Den fick dock till slut ge sig och jag kunde strax därefter avkroka och återutsätta en fin blänkare på cirka 3 kilo. 

Efter den uppvärmande fighten dröjde det dock inte länge förrän regnet började falla. Det i kombination med den tilltagande västanvinden fick mig till slut att söka värmen i bilen. Jag blickade ut över Östersjön och den allt tuffare sjön och insåg att det var bara till att köra hem, vilket jag gjorde. På torsdag är jag ledig igen och det skulle inte förvåna mig om jag söker mig till kusten igen..

No comments:

Post a Comment