Monday 13 April 2020

Påskfiske

Så har påsken nästintill passerat och det har naturligtvis ätits påskmiddag men det har också fiskats en del, både ensam och med Anders. Det fina vädret har ackompanjerat oss och med dessutom sydvästliga vindar så kan man inte annat än säga att fiskeförhållandena har varit på topp. Dock har inte öringarna tyckt riktigt likadant och förutom några ströfiskar så har det varit sparsamt med fisk. Idag var jag också ute, man får ju ta vara på alla dagar innan horngäddan gör entré och saboterar öringfisket.


Jo då, jag begav mig ut i den hårda nordvästvinden med hopp om att finna några blanka krabater. Det började minst sagt på bästa sätt då jag redan i första kast krokade en blänkare på dryga måttet. En ilsken fisk som mer än gärna visade prov på sina hopp talanger.


Att hoppa blev lite av dagens melodi då även den andra och den tredje fisken ville visa sina akrobatiska förmågor. Det var små rackare men med värsta ghetto attityd. Attityd fick också vädret för sig att visa då det under kort tid gick från strålande solsken till värsta snöfall. Så där stod jag och kastade under snöfallet när ytterligare en blank akrobat behagade att värma upp den för stunden kalla och snöiga tillvaron. Snön slutade så småningom att falla, det sprack upp igen samtidigt som den hårda nordvästan började lägga sig. Jag tog några sista kast, något som ledde till dagens hoppglada minsting, och tackade sedan för mig. Det blev en kort eftermiddagstur i solsken varierat med lite snöfall för att avslutas med sol igen. Typiskt april..

2 comments: