Friday 14 January 2022

Besor i solen

Wow, vilken dag det var idag. Visst, det blåste rejält med nordvästvind men det var soligt och det var väl sisådär 7 grader i luften. Det skulle självklart fiskas även om jag visste att det skulle bli svårt att hitta fiskbart vatten efter gårdagens hårda västanvind. Vi höll oss till sydkusten (jag och Stefan) och efter en del körning var det bara att acceptera att klarare vatten var en omöjlighet. Däremot hittade vi nåt sånär fiskbart vatten, åtminstone kunde man med lite god vilja skönja fötterna i midjedjupt vatten. Bättre än så kunde vi i alla fall inte finna så vi gav oss i kast med att fiska av revet. 


Med vinden i ryggen blev kasten olympiskt långa men inte hjälpte det att finna fisken. Nä, åtminstone inte på det första revet. I det andra däremot dröjde det inte särskilt länge innan en vackert färgad besa behagade att hugga min OLR Slim i tobisfärg. Den tog i turbulensen av de brutna vågorna som jämnt och ständigt rullade in över revet. Det var onekligen hett i den turbulens som bildades för det högg igen stunden senare. Det var återigen en besa i 2 kilos klassen, en fisk som snabbt fick friheten åter. Jag var övertygad att det skulle bli fler fiskar, så hett var det. Dock blir det oftast inte som man tror, så även idag. Tiden gick och det blev allt jobbigare att parera de rullande vågorna som hittade sig ända fram till oss och när jag dessutom blev av med min OLR Slim kastade jag slutligen in handduken. Det gjorde även Stefan som bommade idag. Med blöta och frusna händer satte jag mig i bilen, tittade på den fallande solen en sista gång och körde så hem..



No comments:

Post a Comment