Sunday 16 April 2023

En dag i öst och en dag i syd

Så har redan halva april passerat men jag får väl säga att jag tar väl vara på dagarna. Jag är nämligen ute på kusten i princip varje dag, något som i och för sig börjar kännas i ryggen. Det är dock inget som jag tänker låta mig hindras av, speciellt när man vet att det inte dröjer länge till förrän horngäddan gör entré. Så jag var ute igår tillsammans med Anders och Hashim på lite mer avlägsna fiskeplatser, nämligen Österlen. Vi kände helt enkelt för lite miljöombyte så det blev en heldag på östkusten, ett val som visade sig vara lyckat. Vi lyckades nämligen hitta en hel del fisk, mest smått men för Hashim slank det in en fin öring av större format. 

Idag var det nya tag även om det bara blev några timmar i vattnet. Ostanvinden höll fortfarande i sig även om det blåste betydligt beskedligare än igår. Det i kombination med att solen stundtals var framme gjorde att det korta fiskepasset blev till en riktigt njutbar session. Jag lyckades förvisso inte hitta särskilt många huggvilliga öringar men de fyra jag lyckades lura till hugg bjöd på ett rejält skådespel med många hopp och rusningar. Den sista var dessutom en rejäl blankbesa på cirka 80-85 cm, en fisk som trots att den var rejält mager bjöd på en förträffligt fight. Efter den fisken tackade jag kusten för idag men redan imorgon kommer det en ny fiskedag. Det gäller ju att passa på som sagt..

No comments:

Post a Comment