Monday 8 April 2024

Våren är kommen..

Jo då, våren är nu kommen eller vad sägs om temperaturer på 12-13 grader i luften?. Det märks inte minst i trädgården där gräsmattan börjat växa till sig på höjden och häckens knoppar börjat ge ifrån sig de första ljusgröna små löven. Härligt är det men samtidigt lite stressande för är det något jag avskyr så är det trädgårdsarbete och jag vet att förr eller senare måste lövräfsan, gräsklipparen och häcksaxen fram. Tills dess dock lockar kusten betydligt mer än att stå och kratta förra höstens fallna löv. Dessutom är horngäddan snart här så det gäller att passa på och dra ut på havsöringsäventyr så fort tillfälle ges. Det gjorde jag så idag eftermiddag även om jag var osäker på om jag skulle finna fiskbart vatten efter senaste tidens blåsande. 

Det gjorde jag, fann fiskbart vatten vill säga. Det var dessutom 9 grader i vattnet så nog trodde jag på att jag skulle finna fisken. Det dröjde inte mer än några kast förrän jag hade en följare vilket medförde att förväntningarna steg. Dock gick tiden och när Anders dök upp efter en timmes fiskande så hade jag fortfarande inte haft ett känn. Vi ville dock ge det mer tid då denna lokal genom åren varit oerhörd givande. I år har det av någon anledning inte varit särskilt produktiv vad avser fisk, tyvärr även idag trots en rejäl genomkörare. Kanske har det att göra med höstens stora storm som rejält ändrat bottenförhållandena, kanske inte. Kanske beror det på något annat. Jag vet inte men det känns som att platsen inte längre är vad det varit. Hoppas jag har fel. Blev det någon fisk idag då? Jo då, men dock på en annan plats och i sista timmen. Det blev nämligen till slut ett par mindre blänkare i samband med att solen gick ner. Vackra var dem dessutom i de varma aftons färgerna. Våren är som sagt kommen och jag ser fram emot fler vackra havsöringar i den tilltagande värmen och i skymningsljuset. Bara inte vindarna saboterar det. Jag håller tummarna..

No comments:

Post a Comment