Saturday 3 August 2024

Från Norrland till sydkusten

Någonstans bland kustbandets många lövträd befinner sig göken och välkomnar mig åter till kusten. Dess omisskännliga läte blandar sig med det ständiga fågelkvittret samt måsarnas gälla skri. För bara några dagar sen var det storlommen och tranorna jag hörde uppe i sommarstugan i Norrland. Det var härliga dagar med sonen som gick naturligtvis i fiskets tecken. Gäddfiske i vassruggar alternerades med stilla mete efter abborre eller öringsfiske i bäckarna. Nu är jag tillbaka på sydkusten och känner den otvetydiga doften av havet. Den väcker minnen av otaliga fighter med havsöringen och naturligtvis hoppas jag på nya fighter att lagra i minnesbanken. Det är varmt i luften men det blåser en nordvästlig vind som gör att vattentemperaturen inte är mer än 14 grader. Härligt är tanken, inte minst för havsöringsfisket under sommarmånaderna.

Det dröjer inte många kast förrän det suger till i linan. Den efterföljande rusningen är fullständig ursinnig och får mig att tjuta av lycka. Fisken gör några hopp vilket avslöjar att det rör sig om en regnbåge, förmodligen en av de otaliga regnbågar som rymt från danska odlingar. Man kan tycka mycket om dessa rymlingar och fiskeodlingens vara eller icke vara men dem bjuder åtminstone på ursinniga fighter vilket denna fisk också gjorde. Naturligtvis förpassades den till den andra sidan och den kommer säkert att göra sig väl till rökning. 

Jag fortsätter fiska av revet som visar sig innehålla en hel del öring, dock av den mindre varianten. Efter ett tag får jag sällskap av en rätt så närgången herre vilket får mig att byta plats. Det gör inget för det tar inte mer än två kast förrän det hugger rejält i spinnstoppet. Det plaskar rejält och jag förstår direkt att det är en större öring. Den kämpar febrilt, precis så som en sommaröring skall göra. Dock är det jag som går vinnandes ur striden och kan därför håva en öring en bit över de 3 kilon. Efter den fisken känner jag mig nöjd. Jag sätter mig på en sten vid vattenbrynet och blickar ut över Östersjön. Solen är på väg ner och efter en stund börjar horisonten färgas i varma toner. Vinden har lagt sig och det är rofyllt. Sommartid är en härlig tid..

2 comments:

  1. Vackra fiskar,tog själv en krabat för några veckor sedan på 3,4 kg. Lite förvånad ( och lite glad) att inte fler havsöringsfiskare är ute och provar nu när fisken är fin kondition. Mvh Hans Hedberg

    ReplyDelete
    Replies
    1. Härligt Hans och kul att du också fått en fin sommaröring. Ja, det förvånar mig också speciellt när det varit så fina förhållanden för fiske men som du antyder så är det rätt skönt när man slipper trängas på kusten.

      Delete