Thursday 25 February 2016

Barnkalas på revet

En ledig dag brukar innebära fiske men nu är det sportlov så barnen var ju hemma från förskola och dagis dvs man kunde inte bara dra ut utan att först umgås med familjen. Jag hade dessutom andra åtagande att göra hemma, bl.a tvätta bilen - det var typ 2 månader sen sist så det var minst sagt dags för det. Nån gång efter lunch var jag så klar för avfärd och körde iväg mot kusten i min nytvättade och i solen blänkande bil. Nu var jag ute dock efter en annan form av bling bling i solen och det kändes som en god idé att starta där Anders och jag haft lyckad fiske sist. Vattnet var aningen grumsigt men fiskbart en kastlängd ut. Det kändes som om våren redan anlänt när jag började gå mot revet, solen värmde gott i både kropp och själ. Det var dock inte bara mig solen värmde, även den på stranden liggande tången fick sin beskärda del av värmen vilket medförde att tångflugor i tusental hade kläckts och svärmade nåt kopiöst de första meterna innan man kom ut på revet.


En bit ut låg också en flock gräsänder och njöt av solen och det kändes faktiskt en aning elakt att avbryta deras sköna och avkopplande stund i vattnet. På några sekunder var dem så i luften och på väg mot horisonten, och likaså min genomlöpare. Redan efter några vevtag kände jag en puff på draget, vilket följdes av ett par puffar till ända in till mig. Jag fick då syn på efterföljaren och den var inte bara blänkande fin i solen, den var också stooor..så jag kastade ut genomlöparen igen och så igen mot den riktning den hade försvunnit men tyvärr såg jag inte mer av den fisken. Aaargh, vad det känns förargligt!!

Det fanns fisk inne i revet idag också vilket egentligen inte var särskilt förvånande med tanke på förhållandena.Vad som sedan följde var lite av ett huggkalas, men dock ett kalas för de små - den store hade ju gått någon annanstans och nu var det party för småttingarna.

Det var iaf så det kändes då jag fick 10-12 st filurer, inga över måttet, under de två timmar jag var ute. Till slut satte jag mig i min blänkande fina bil, med ett leende på läpparna naturligtvis, för med solen kommer värmen och med den även en ökad aktivitet i vattnet. Det blir party igen för fisken och därmed också för oss havsöringsfiskare. Så jag hoppas på att snart få vara inbjuden igen på kalas, och då har jag inget emot om det rör sig om ett vuxen kalas...

No comments:

Post a Comment