Tuesday 2 January 2018

Premiär i öst

2018 är kommen och därmed är fredningen över längs de skånska kustbanden. Det var således premiärtur igår. Sydkusten var dock uteslutet då det blåste nästintill kuling från sydväst så det blev en tur österut istället, med start på Henriks favoritställe. Jag var dock inte ensam om att tycka likadant, tyvärr. Platsen var redan upptagen, och det var dessvärre inte Henrik som stod där. Nä, han hade inte dykt upp än trots att solen börjat klättra så smått över horisonten.
En aning förvånad över hans frånvaro gick jag ut på det bortom liggande stenrevet och tog årets första kast. Lusten och viljan var det inget fel på men dock retade det mig en aning att smultronstället redan var upptagen. Fisken är på den här platsen ibland extremt lokal och kan samlas just omkring det lilla område som nu fiskades av 2 andra fiskebröder. Henrik dök upp stunden senare, förbannades över sin mobiltelefon som haft fräckheten att inte väcka honom på grund av en nattlig och automatiskt uppdatering av telefonens software.
Vi började att idogt fiska av stenrevet samtidigt som den hårda frånlandsvinden förde med sig allt tätare och grå-färgade moln över kustbandet. Den svagt värmande solen försvann därmed bakom de allt mörkare molnen. Det såg även mörkt ut i fiskeväg, åtminstone för oss. För de andra 2 herrarna gick det däremot bättre, de fiskade ju över smultronstället. Tålamodet tröt därför till slut och jag bestämde mig för att söka lyckan någon annanstans medan Henrik, som för dagen även var hundpassare, åkte hem. 

Lyckligtvis var de 2 fiskplatser jag tänkt avsluta dagen på tomma på spösvingande tvåbenta varelser. Till min förtret verkade det också vara tomt på fisk. Det började med andra ord lukta bomtur på årets premiärtur.
Vinden började efterhand att tillta allt mer och det dröjde heller inte länge förrän de mörkgråa och hotfulla molnen började släppa sin last över kusten. Det blev därmed allt svårare att hålla humöret uppe, i synnerhet allt eftersom det fallande regnet övergick till skyfall. Fiskeivern övergick till hopplöshet. Den frenesi man byggt upp under fredningen slocknade alltmer och i takt med regnets ökande intensitet. Jag gav slutligen upp. Årets premiärtur var därmed avklarad men snart står jag på kusten igen. Med ny energi och brinnande entusiasm..

Kuling från sydväst och därmed grov sjögång på sydkusten igår


                                                             Gott nytt fiskeår!!

3 comments:

  1. Fina bilder. Vad hade du för vattentemp?

    ReplyDelete
  2. Tjena Linus!! Det var hela 7 grader i vattnet. Blir det en tur snart?

    ReplyDelete
  3. Ja nu får jag ta tag i mig själv och komma ut snart. 😁

    ReplyDelete