Thursday 22 April 2021

Stenhårda hugg

 Aprilvädret är som det är. Vi har väl haft alla typer av väder under april som man i princip kan ha men när värmen kom för några dagar sen trodde man att den skulle hålla i sig, men icke. I förrgår var jag ute med Stefan i 15 gradig värme, medan igår när jag var ute med Anders hade temperaturen halverats. Hårda nordvästliga vindar hade helt ändrat panoramat och man fick nästan lust att återigen ta på sig vinterjackan. Hur som helst, jag nämnde att jag var ute i förrgår med Stefan och det gick väl sådär, blev förvisso 3 fiskar i det i princip stilla vädret men inget att hurra över. 

Igår var det helt andra förhållanden och då jag slutade tidigt ifrån jobbet hörde jag med Anders om lusten fanns där. Jo då, lusten fanns där så det blev till några timmars fiske fram tills solen gick ner. Det blev återigen 3 öringar, fiskar som högg så hårt att spöet nästan rycktes ur handen på mig. Det var långt ifrån bjässar jag fick men det rådde sådana förhållanden att det kändes som om nån stor fisk skulle hugga när som helst. Det gjorde det inte för mig men väl för Anders som lyckades få en riktigt fin blänkare på 3 kilo och som hade huggit lika hårt som mina fiskar. Ur käften på fisken kom det ut tobisar så det var utan tvekan fisk på jakt. Jakt efter tobis, som nu verkar ha kommit. Vad som ännu inte kommit till sydkusten är näbbgäddan, låt det dröja ett bra tag till..



No comments:

Post a Comment