Monday 25 March 2024

Från noll till sex

Jag stod vid vattenbrynet och blickade ut över Östersjön. Fågelkvittret hördes tydligt bakom mig och blandades med ljudet från en flock tranor som i perfekt v-formation flög in över kusten. Jag stod och funderade på gårdagens tur med Anders som för min del slutade  med bom. Skulle det bli likadant idag eller skulle det lossna? Jag funderade inte särskilt länge på det utan begav mig ut i vattnet. Ett vatten som hade klarnat upp betydligt jämfört med igår och som bådade gott. Det blåste dessutom en behaglig sydväst vind så nog borde dagen ge ifrån sig nån fisk.

Jag fiskade av sträckan i östlig riktning och hade väl rört mig 50-60 meter då dagens första och tillika minsta fisk bestämde sig för att hugga. Den lilla öringen var onekligen glupsk för den var inte mycket större än den genomlöparen jag hade på linan. Lyckligtvis var de efterföljande öringar som högg betydligt större. Jo då, det högg nämligen med jämna mellanrum under den tid jag var ute och det var dessutom fiskar som inte understeg de 50 centimeterna. Den största var väl uppemot 60 cm och bjöd på en förträfflig fight i det sex gradiga vattnet. Det blev i allt sex landade och en tappad fisk. Tyvärr fick jag avbryta fisket tidigare än beräknat då annat viktigt kom in i bilden och som påkallade min närvaro. Jag är dock ledig imorgon också och nog tror jag att jag beger mig till samma plats. Kanske ger det fisk igen, kanske inte. Vi får se..


No comments:

Post a Comment